תמ"א 38/1: כך תעשו זאת נכון

רבים מיהרו להספיד את תוכנית תמ"א 38/1 אולם המציאות בשטח מוכיחה שהיא עדיין מהווה הזדמנות מצוינת ליזמים ולדיירים כאחד. אז איך עושים את זה נכון? ומה חייבים לקחת בחשבון כדי להעמיד פרויקט מצליח?

אם אתם חיים בישראל ב-15 השנים האחרונות, סביר להניח שיצא לכם לשמוע על תכנית תמ"א 38, תכנית מתאר ארצית ממשלתית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. אלא שעם השנים התוכנית הזאת הפכה להיות גם כלי להתחדשות עירונית וחידוש מבנים על ידי הענקת זכויות בנייה נוספות לדיירים כמו מעלית, מרפסת, ממ"ד, חדר נוסף ושדרוג המבנה. מאז יצאה התוכנית לדרך היא אושרה מחדש מדי חמש שנים, אולם בנובמבר 2021 המועצה הארצית לתכנון ולבנייה קבעה כי תמ"א 38 תוארך רק עד אוקטובר 2022 ולא עד מאי 2025 כפי שתוכנן.

מאז כותרות החדשות הכריזו על הבשורה, רבים מיהרו להספיד את תמ"א 38, אולם סיבוב קצר בשטח, או בגוגל, יאפשר לכם לראות כי התוכנית עדיין חיה ובועטת. מנהריה שבצפון ועד באר שבע ודימונה שבדרום ניתן לראות פריסה רחבה של פרויקטים בכל הארץ: תל אביב, רעננה, רמת השרון, רמת גן, רחובות, ראשון לציון, חיפה והקריות, פתח תקווה, קריית אונו, פרדס חנה, נתניה, כפר סבא, רעננה, חולון, בת ים, גבעתיים, בני ברק, ירושלים, אשדוד והרשימה עוד ארוכה. רק תעשו סיבוב ותראו את ההתחדשות העירונית סביב. וזה בלי לקחת בחשבון את כל הפרויקטים שכבר התסיימו.

משתלם לכל הצדדים

לא סתם תוכנית תמ"א 38 משכה אליה כל כך הרבה עניין. לאורך השנים היא נמצאה כאחת התוכניות המשתלמות כלכלית הן ליזמי נדל"ן והן לדיירים. במסגרת התוכנית עומדות בפני היזמים והדיירים שתי אפשרויות: תמ"א 38/1 שמשמעותה חיזוק הבניין הקיים, הוספת עד שתי קומות לבניין על ידי יזמים ושדרוג השווי העתידי של שאר הדירות ו-תמ"א 38/2 שהיא מעין תוכנית פינוי בינוי המאפשרת בהסכמת לפחות 80 אחוזים מהדיירים, להרוס את הבניין הקיים לחלוטין ולבנות תחתיו בניין חדש לחלוטין. בכתבה זו נעסוק באפשרות הראשונה.

"תוכנית תמ"א 38/1 מאפשרת הן ליזמים ולקבלנים והן לדיירים לקבל ערך רב במימוש הפרויקט. הדיירים כאמור יכולה להשביח את ערך דירתם על ידי הוספת מרפסת, מעלית, ממ"ד, חניה החלפת תשתיות, שיפוץ חיצוני, שיפוץ לובי ובטיחות המבנה", מסבירה ענת חן-זדה, מייסדת ובעלים של חברת "פולי – ניהול וקידום נדל"ן", הנותנת שירותי אופרציה תפעולית לפרויקטים בנדל"ן, "לרוב עלות שיפוץ מקיף כזה הינה גבוהה ביותר ולא מתאפשרת לכולם. במסגרת התוכנית יכול היזם או הקבלן לשאת בעלויות השיפוץ והתוספות בתמורה לקבלת זכויות בנייה על הגג ואפשרות להוסיף למבנה הקיים מספר יחידות דיור אותן ימכור אחר כך, כך שמדובר בעסק כלכלי גם עבורו".

המדריך המלא ליזם המצליח בתמ"א 38/1

המדריך המלא ליזם המצליח בתמ"א 38/1

אם הגעתם עד לכאן, כנראה שגם אתם עומדים בפני פרויקט תמ"א 38/1 או לפחות חושבים על אחד כזה בתכנון. למרות לוח הזמנים הקצר יחסית, על ידי התנהלות נכונה והסתייעות בחברת ניהול מנוסה ניתן לסיים פרויקטים בהצלחה, להימנע מטעויות וכמובן להרוויח את ההזדמנות הנדירה ליזמים שמחפשים לעשות את הקפיצה. אז מהו השלב הבא? אחרי שהצלחתם להשיג את רוב אישורי הדיירים בכדי להתקדם לפרויקט, עצרו רגע לפני שאתם רצים קדימה וקבלו את הטיפים החשובים שכל יזם חייב לקחת בחשבון:

רואים רחוק – רואים שקוף

אחד הדברים הכי חשובים לפני שיוצאים לתוכנית תמ"א 38/1 היא שקיפות מול הדיירים הקיימים. תהליך כזה לרוב מלווה בהמון שאלות וחששות מצד הדיירים, בעיקר בשל חוסר הידע והניסיון שלהם בתחום, דבר שבהחלט ניתן לפתור עם חברת ניהול מקצועית ומנוסה שתלווה את הפרויקט ותשקף לדיירים את כל התהליך תוך מתן מענה עד למסירת המפתח. מטבע הדברים במהלך הפרויקט יחולו שינויים בתוכניות ובביצוע שיצריכו את הסיוע ושיתוף הפעולה המלא מצד הדיירים עצמם בהמשך. חשוב להבין שבסופו של דבר הפרויקט מתקיים בזכותם ולכן צריך לכבד את המקום שלהם ואת החוויה שהם עוברים בעקבות הפרויקט. חברת פולי לדוגמה מנהלת את הפרויקטים באמצעות פורטל דיירים ישיר הזמין ללקוחות 24/7 ומעניק להם מענה מלא. תזכרו – ידע זה כוח, אבל במקרה הזה גם רוגע.

לבחור נכון

כשאתם ניגשים לבחור קבלן לפרויקט שלכם – חשוב לבחור אחד שיש לו ניסיון ספציפי באותו סוג פרויקט, וכן שיעבוד בשיתוף פעולה עם המהנדס שמייצג את הדיירים ועם חברת הניהול. איך תעשו זאת? לכו ותסיירו בפרויקטים קודמים שלו, בדקו איתנות כלכלית של הקבלן וחוסן משפטי וכמובן חפשו המלצות מרוכשים קודמים שעברו איתו את התהליך ובנו איתו.

להתחיל ברגל ימין

כבר בתחילת הפרויקט חשוב לבחון את הפרויקט בצורה מדוקדקת מבחינה כלכלית כדי למנוע סטיות בעתיד. חשוב שאתם כיזמים תדעו לאן אתם נכנסים מבחינת ההוצאות שיידרשו מכם בעתיד ועד לאיזה עומק בכיס תצטרכו להגיע מבלי להיות "מופתעים" באמצע הפרויקט ולהידרש להוצאות לא מתוכננות. ליווי פיננסי הוא דבר חשוב בפרויקט כזה, ויכול להעניק שקט נפשי להמשך הביצוע ובקרה נוספת על טיב הבנייה והתקדמותה.

ריכוזיות היא שם המשחק
ישראלים הם עם מגוון ולרוב לא מסכימים זה עם זה על הרבה דברים. כדי למנוע אי סדרים ומלחמות מיותרות בחרו נציגות מטעם הדיירים שתהווה נציגות של כלל הדירות בבניין בצורה מרוכזת ומסודרת ובשיתוף עם חברת הניהול תבנה את מפרט המכר של הדירות ותתאם את מועדי הכניסה לביצוע, בחירת הגמרים והביצוע. חברת פולי בעצמה מעניקה פורטל ייעודי המציג עבור הלקוח את כל החומר הנדש על מנת להקל את התהליך עבור הלקוח.

לא לפחד – כלל
לפני שאתם מתחילים את הפרויקט, חשוב לקבוע כללים ונהלים ברורים לכל תהליך הבנייה שיסייעו לשמירה על עבודות בנייה בצורה נקייה ומוקפדת תוך שמירה על רווחת הדיירים שעדיין יתגוררו בבניין בתקופת הפרויקט וחוויה זו בהחלט לא נעימה ומורכבת עבורם. חשוב לעבוד מראש בהתאם לתוכנית עבודה מסודרת ומתואמת עם הדיירים בה מוגדרות נקודות חשובות כמו תאריך היעד, שעות הפעילות, כיצד המקום נותר בסופי שבוע כאשר העבודה מופסקת ועוד.

מוזמנים לשתף:

דילוג לתוכן